Når man arbejder med en litterær tekst, er det interessant at undersøge, hvordan forfatteren har arbejdet med sproget. Her er både aktiviteter, der kan bruges i relation til tekster, I læser i klassen – og sprogaktiviteter, der står alene og kan afvikles på en lektion eller to.
Når eleverne spotter, hvilke problemer, en litterær tekst overordnet drejer sig om, fortolker de teksten. Her følger en række aktiviteter, hvor eleverne på forskellige måder kan give udtryk for deres opfattelser af en teksts tematik.
Få masser af ideer til, hvordan eleverne kan udarbejde personkarakteristikker.
I litteraturundervisningen skal eleverne lære, hvad en fortælling er, og et af kendetegnene ved den fortællende teksttype er, at forfatteren har struktureret sit indhold på en bestemt måde. Aktiviteterne giver mulighed for, at eleverne kan arbejde med komposition for forskellige måder og niveauer.
Hvem fortæller historien, vi læser? Og hvordan er den vinklet? Det er abstrakte spørgsmål, men aktiviteterne her får dem konkretiseret, så eleverne forstår, hvad fortællerforhold og vinkling betyder for deres oplevelse af litteratur. Der er endnu ingen aktiviteter. De kommer i løbet af foråret.
Her kan du finde små forløb, der ikke relaterer til litterære tekster, men som fungerer alene. De har forskelligt fokus, fx på sprog, teksttyper m.v.
E-mail
Adgangskode
Glemt adgangskode?
Nulstil adgangskode
Tilbage til Log ind
Værkforløb, aktiviter og skriveoplæg
Løbende tilføjelser
Opsig når som helst
Har du allerede en bruger? Log ind
Hjemmesiden benytter cookies. Disse er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Vi benytter egne og tredjeparts cookies til nødvendige funktioner på hjemmesiden, til kundeservice og statistiske formål.
Nødvendige cookies er altid slået til på siden. De husker bl.a. dit cookie-tilsagn.
Vi benytter tredjeparts cookies til anonymiseret statistiske formål.